Min första arbetsintervju - tror jag...

Idag klockan 15.40 gick jag in genom dörrarna till ProVoice (efter att ha dubbelkollat med Mia att jag verkligen var på rätt ställe). Receptionisten bad mig sätta mig ner i en skinnfåtölj som knakade ganska obekvämt mycket och efter tio minuter kom det en till liten tjej som också skulle på intervjuen. Vi pratade inte med varandra. Hon fick gå in näst först, efter en kille som skulle kunna vara (det här förstår nog bara Mia) Ferres och Kajsas barn. Sedan efter 40 min kanske var det min tur. Och allt gick jättebra! Jag skrattade och pratade och lyssnade och var positiv. Han sa att allting var jättebra och jag ska komma tillbaka för en föreläsning eller vad man ska kalla det, från 15-21 den 9 och 10 Juni.

Jag är så taggad!

Kommentarer
Postat av: Ami

Hej Byggbabbe!
Det här är ett mkt oseriöst företag som lurar folk.De som luras att arbeta där får inte ut sin lön. De är anmälda till Konsumentverket flera gånger. Se nedanstående artikel.
Provoice ringer tysta samtal
Uppsalaföretaget Provoice, som arbetar med telefonförsäljning, anklagas nu åter igen för att använda sig av så kallade tysta samtal till privatpersoner. Det finns ingen i luren när den som ringts upp svarar.

- Det kan börja klockan åtta på morgonen och fortsätter ibland med fem samtal per dag, säger Pia Warnhag i Stövelstorp i Skåne som känner sig trakasserad av Provoice.

Pia Warnhag är upprörd på Provoice
Först efter någon vecka fick Pia Warnhag reda på varifrån samtalen kom, då det en gång var en automatisk röst som sa ?välkommen till Provoice?, och som meddelade att alla säljare för tillfället var upptagna. Tidigare hade hon försökt spåra numret via Eniros nummerupplysning, men utan att lyckas.

Upplandsnytt berättade i våras om att många anmälningar kommit in till Konsumentverket mot Provoice, och nu är det alltså dags igen. Tysta samtal uppstår eftersom Provoice använder sig av en modell där ett visst antal personer med automatik rings upp under en viss tidsrymd, och om då de pågående samtalen drar ut på tiden längre än beräknat så finns ingen säljare ledig för att ta samtalet, förklarar Johan Frodell på Provoice.

Företaget nekar till tysta samtal

Han hävdar att deras noteringar visar att samtalen till Pia Warnhag begränsats till två veckors tid, aldrig varit fler än två per dag, att något tyst samtal överhuvudtaget inte ringts till Pia Warnhag eftersom en automatisk telefonsvarare satts i gång om ingen säljare funnits ledig. Han säger också att säljare vid tre tillfällen ska ha talat med någon i Pia Warnhags hushåll som bett företaget att återkomma vid senare tillfälle.

- Jag har aldrig pratat med någon säljare från det numret, säger Pia Warnhag som tillbakavisar Provoice version på samtliga punkter. Vad gäller de tysta samtalen säger hon att hon på sistone börjat föra anteckningar:

- 16:e september ringde det två gånger och det var tyst, 17:e ringde två gånger och det var tyst, 18:e ringde det en gång, 19:e ringde det en gång och det var tyst, säger hon.

Johan Frodell säger att Provoice arbetat för att få ner sina tysta samtal och att de nu är nere i 0,2 procent av alla samtal. På Konsumentverket finns åtta nya anmälningar mot Provoice sedan i våras. Pia Warnhag säger att hon aldrig mer vill ha nånting med Provoice att göra:

- Jag har upplevt det här som terror helt enkelt

Provoice riskerar böter för säljsamtal
Telemarketingföretaget Provoice i Uppsala får kritik av Konsumentverket. Verket anser att Provoice bryter mot god marknadsföringssed när de bland annat ringer upp privatpersoner med så kallade tysta samtal, och anmälningarna mot Provoice har ökat kraftigt den senaste tiden.

Uppringda känner sig trakasserade
Vi hör Cecilia Hurtig på Konsumentverket:

- Konsumenterna upplever det som ett stort problem. De blir less och orkar inte med det och känner sig trakasserade.

Telemarketingföretaget Provoice i Uppsala ringer på uppdrag av andra företag hem till privatpersoner för att till exempel sälja ett nytt abonnemang eller en försäkring. Men inte alla vill ha den här typen av samtal och har därför anmält sig till det så kallade NIX-registret, vilket innebär att de helt enkelt ska slippa få hem samtal från telefonförsäljare.

Förra året fick Konsumentverket in 14 anmälningar mot Provoice - anmälningar som kom från personer som var NIX-registrerade och också från personer som upplevt så kallade tysta samtal. Det ringer i telefonen och när man svarar så är det ingen där.

Företaget lovade konsumentverket förra året att man skulle skärpa sig, men det har inte blivit bättre. Hittills i år har det kommit in lika många anmälningar som under hela förra året.

Konsumentverket kräver nu ett svar från företaget och vill ha in det senast nästa fredag. Om inte Provoice skärper sig så riskerar de ett förbud och vite.

Upplandsnytt har försökt få någon på Provoice att ställa upp på en bandad intervju, men istället har Provoice valt att skicka ett mail där dom skriver rent generellt att de arbetar med problemet med tysta samtal. När det gäller samtal till NIX-registrerade personer skriver de att de får bli upprinda eftersom de har ett avtal med Provoice uppdragsgivare.

2008-05-27 @ 23:39:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0